Elmúltak azok az idők, amikor elég volt a szájhagyományra hagyatkozni ahhoz, hogy jól „fusson a szekér”. Egész iparág alakult a célból, hogy előre kialakított személyes márkákat dobjon a piacra. Hiszen ma már nem csak a cégeknek, hanem az egyszemélyes vállalkozásoknak is szükségük van olyan arculatra, ami megfogja a vásárlókat, felhasználókat, és amin keresztül kiemelkedhetnek a piacon hasonló termékeket képviselők közül. Sikeresen menő vállalkozást felépíteni nem egyszerű. Hatalmas a piaci verseny, és kiváló ügynökségek segítik felépíteni az arculatot. Pedig szerintem nem itt kezdődik a márkaépítés! Sokkal inkább bennünk! Építhetsz „álmokból várat” (J.K.Rowling: Harry Potter), de csak akkor lesz biztos a bástyád, ha valós építőköveket használsz! Ezzel azt próbálom kifejezni, hogy a self-branding az önismeretből indul. Nevezzenek naivnak, de én igenis hiszek abban, hogy mindenkiben vannak értékek, ettől vagyunk izgalmasak és sokszínűek. Lehetünk irigyek és féltékenyek másokra, de akkor csak aláássuk a saját értékeinket, ahelyett, hogy felépítenénk őket. Van, akinek jó a stílusérzéke, van, aki annyira szangvinikus, hogy tapadnak rá az emberek, van, aki szép, van, aki jó megfigyelő, van, akinek remek a szervezőkészsége, van, aki kutató alkat. Másban vagyunk jók, és először el kell fogadnunk az erősségeinket, majd úgy felhasználni azokat, hogy az énmárkánkat erősítse.

 

A stílus örök, de a divat változik, szoktuk hallani. A brand is ilyen! A logók, a design, a színek változatnak, de a mondanivaló legyen örök. Példaként a kávét hoznám fel. Az arab kultúrából indult hódító útjára a 16. században. Azóta folyamatosan megújul, pedig ugyanazt kínálja, élénkít. Szertartásszerűen fogyasztjuk, van, aki a hatása miatt, van aki, azért, mert azt hiszi hat, van, akinek a desszert funkcióját jelenti, van, aki csak megszokásból issza, és van, aki miután az asztalára kerül, csak 10 perc múlva kortyol belőle, mert előtte jól filterezett képeket készít instára #mutimitiszol felirattal. Sőt tovább megyek, ma már művészi értéke is van, és remek társ egy üzleti megbeszélés közben. Tehát elmondhatjuk, hogy a kávé egy sikeres termék.

Tükröm, tükröm mondd meg nékem, mint mutat az én énképem?A személyiség, ha vonzó, nagy marketing-fogás lehet. Viszont a személyiséget kommunikálni kell, és ennek eszközeit szintén tanulni kell. Át kell gondolni, hogyan kell és mikor és mennyit posztolni, hogy instagramra milyen képeket teszünk fel, milyen stílusban kommunikálunk az ügyfelekkel, mennyit osztunk meg magunkból stb. Természetesen ez mind attól függ, amit képviselünk. Egy adótanácsadó például nem túl hiteles, ha szakadt nadrágban és fesztivál-napszemüvegben jelenik meg, míg egy blogger esetében még ez is beleférhet. Fontos a konszenzus az arculat és a termék között.

Az út nem egyszerű az énmárka kialakítása során, de az alapokat letehetjük egy adag önismerettel, és céltudattal. Ha kialakítottuk a lépéseket, akkor már csak a megfelelő információkat kell összegyűjtenünk ahhoz, hogy konkretizáljuk az egyes alcélokat, és meg is valósíthassuk őket. Így végezetül pedig azt ajánlom, szentelj a következő néhány kérdés átgondolására pár percet, akár írd is le válaszaidat.

 

  • Mi a legelső szó, amellyel jellemeznéd önmagad?
  • Mik a leggyakrabban hallott pozitív visszajelzések magadról?
  • Mik a leggyakrabban hallott negatív visszajelzések magadról?
  • Hogyan néz ki a vágyott cél?
  • Mennyire motivál Téged ez a cél?

Ha bizonytalan vagy a fent említett kérdések válaszában vagy csak szeretnél mélyebb önismeretre szert tenni, látogasd meg az önismereti tréningünket vagy kérj időpontot egyéni konzultációra!

Várunk szeretettel!

Szerző:

Hevesi Lia

Szervezet- és Munkapszichológus, Tréner

Események